Dragan Miljević
Stručni saradnik u GS1 Srbija
Pored kvaliteta, dizajna i cene, trgovci pred proizvođače sve češće postavljaju još jedan uslov vezan za proizvode: morate da imate ispravan i kvalitetan bar kod. Ovim se eliminiše potreba za ručnim “ukucavanjem“ podataka kada simbol ne može da se skenira, eliminiše se rizik od unošenja pogrešnih podataka, “ne ugrožava“ se brzina rada na naplatnim mestima i izbegavaju se troškovi dodatnog označavanja.
Profesionalna verifikacija bar kodova (provera modulacije, dekodabilnosti i sl.) vrši se pomoću odgovarajućeg uređaja – verifikatora. Ovakva provera se strogo preporučuje jer je, pre svega, u interesu proizvođača.
Pored toga što bi trebalo da zahtevate od vašeg štampara da obavi profesionalnu verifikaciju, pružamo Vam nekoliko smernica na koje i Vi možete da obratite pažnju.
Postoje slučajevi da bar kod simboli na prvi pogled izgledaju dobro ali ipak „imaju problem“. Dajemo nekoliko primera:
- Dobavljač nije autorizovan da koristi dati GTIN broj. Korišćenje tuđeg broja ili broja koji više nemate pravo da koristite nije dozvoljeno.
- GTIN koji se dobija očitavanjem bar kod simbola ne poklapa se sa brojem koji je zapisan ispod njega.
- Bar kod sa pogrešnim faktorom uvećanja. Veličina bar kod simbola treba da se nalazi u opsegu od 80% do 200% njegove nominalne veličine (videti GS1 Opšte specifikacije). Nalepnica iz ovog primera iznosi samo 47% nominalne vrednosti.
- Bar kod izgleda ispravno ali ne zadovoljava osnovne ISO kriterijume (npr. pruge bar kod simbola imaju promenljivu visinu)
1. Položaj bar kod simbola na
proizvodu
Prilikom dizajniranja
pakovanja obavezno se razmatra i mesto bar kod simbola na pakovanju.
Simbol se ne sme postaviti tako da bude prelomljen na ivici ambalaže
niti da bude na spojevima i preklopima ili uz samu ivicu pakovanja.
Dodatni natpisi, selotejp traka ili nalepnice preko simbola isti čine
neprihvatljivim za skeniranje.
Za
više informacija pogledati GS1 Opšte specifikacije.
2. Mirne zone
Da bi skener ispravno “pročitao“ bar kod simbol, mora jasno da
utvrdi gde bar kod simbol počinje a gde se završava. Površine levo i
desno od bar kod simbola, tzv. mirne zone, moraju ostati čiste (prazne).
Svako narušavanje ovih zona dovešće do problema pri skeniranju.
3. Visina
Smanjivanje visine pruga bar koda, da bi se on uklopio u dizajn
pakovanja, nije preporučljivo jer će biti problem da ga skener očita.
4. Štampa bar kod
simbola
Simbol mora da bude jasno odštampan (bez mrlja i nejasnoća). Pruge u bar kod simbolu moraju biti jasno definisne i čiste. Sve nejasnoće u simbolu zbunjivaće skener i činiće Vaš bar kod simbol nepouzdanim.
Neophodno je da skener može da razlikuje boju pruga bar koda od pozadine. Tamne pruge na svetloj podlozi daju najbolje rezultate skeniranja. Za pruge se nikako ne preporučuju crvena i ostale “tople“ (narandžasta, žuta...) i svetle boje. Dajemo neke od primera kombinacija boja koje se preporučuju i koje se ne preporučuju.
Na jednom proizvodu ne sme da postoji dva ili više različitih bar kod simbola. Isto tako, jednim GTIN-om ne sme da se označava više različitih proizvoda.
Da bi lišili sebe neprijatnih i skupih grešaka koje mogu da prouzrokuju “problematični“ bar kodovi, mnogi prodavci u poslednje vreme traže profesionalnu potvrdu o verifikaciji bar kod simbola.
Vaš bar kod simbol mora da bude takav da se može uspešno očitati iz prvog pokušaja, prilikom svakog skeniranja. U suprotnom, maloprodavci će izbegavati Vaš proizvod jer on prouzrokuje gužve i nepotrebna čekanja na kasama.
Ukoliko je Vaš bar kod loš, moraćete preduzeti mere koje iziskuju dodatne troškove vezane za lepljenje novih etiketa.
Ovde su izneti samo najopštiji primeri grešaka. Svakako, za izradu simbola moraju se poštovati specifikacije standarda. Ukoliko Vi ili Vaš štampar imate nedoumica slobodno nam se obratite.
U svakom slučaju morate biti sigurni da je bar kod simbol na vašem proizvodu ispravan.
Da li je provera odnosno verifikovanje bar kodova obavezno
ОдговориИзбришиKada su u pitanju zakoni i propisi u Republici Srbiji, nije, ali svakako je poželjno.
ИзбришиMeđetim ukoliko želite da izvozite Vašu robu, u velikom broju država to je obavezno. Npr. Rusija, Australija...