ECR Inicijativa








Miodrag Vukotić
Koordinator u ECR Srbija





ECR (efficient consumer response - efikasan odgovor na zahteve potrošača) je koncept uspostavljanja efikasnog lanca snabdevanja za potrebe krajnjeg korisnika. Primenom ECR tehnika, zajedničkim naporima proizvođača i trgovaca, poboljšava se lanac snabdevanja a sve da bi se potrošačima ponudio optimalan kvalitet, dobra usluga i najbolja cena. Ovi potencijali su u istoj meri ostvarivi kako kod velikih, tako i srednjih i malih preduzeća. 

ECR ideje javile su se sredinom 90-tih godina prošlog veka inicirane potrebom uvođenja novih principa u upravljanje lancima snabdevanja. Na ovo je uticalo i postojanje drugačijeg poslovnog okruženja sa naprednijom informacionom tehnologijom, naraslom konkurencijom, sofisticiranijom tražnjom i pojačanim kretanjem robe kroz globalno tržište. Ova realnost zahtevala je izmenu koncepcije poslovanja koja bi dovela do toga da se na najefikasniji način zadovolji tržište pravim proizvodima po pravoj ceni. Nužnost zajedničkih aktivnosti Uvođenjem ECR-a, menjaju se „tradicionalni“ tj. unapređuju se odnosi između proizvođača i trgovaca. Naime, distributeri i maloprodavci zajedničkim aktivnostima sprovode racionalizaciju poslovanja kao i optimizaciju ne samo svog poslovanja nego i celokupnog lanca snabdevanja počev od fabrike do same naplatne kase. Ovo u uslovima izolovanih akcija ne bi bilo moguće.Slika 1. Nivo efikasnosti povećava se putem saradnje učesnika u lancu snabdevanja Svaki od učesnika u lancu mora sebi da postavi par pitanja vezanih za postojeći način poslovanja: Postoji li još efikasniji način na koji bismo organizovali svoj posao? Da li imamo pravi uvid u kretanja na tržištu, troškove i profitabilnost koja se može ostvariti? Koju vrstu informacija sada imamo? Uviđajući značaj zajedničkog delovanja, ECR inicijativa zasniva svoje aktivnosti na stavu da u budućnosti preduzeća više neće predstavljati jedni drugima direktnu konkurenciju. Ovim saradnja između proizvodnje i trgovine postaje bitni faktor u njihovom poslovanju. Trgovinski partneri se pozivaju da saradjuju da bi se povećala vrednost i za njih i za potrošače. Poslovanje prema željama kupaca Prethodni odnosi između proizvođača i trgovaca bili su uglavnom zasnivani na politici cena. Uvođenjem ECR-a sledi premeštanje težišta sa pitanja vezanih za cenu ka željama kupaca. Znači, iz situacije „izvrši pritisak na“ ili „podstiči potrošača“ tj. principa „gurati“, nastaje situacija koja može da se opiše kao „pusti da te potrošač usmerava tj. ide se na princip „vući“.Slika 2. Promena modela odnosa prema potrošaču

Fokus ECR-a Oblasti na koje se fokusirao ECR vezane su za: 
  • menadžment tražnje (istraživanje zahteva tržišta i izrada strategija za njihovo zadovoljenje tj. optimizaciju asortimana, promociju i uvođenje novih proizvoda), 
  • menadžment snabdevanja (strategije unapređenja ponude, saradnje i efikasnijeg poslovanja), 
  • zajedničko planiranje, predviđanje i cost/benefit analize i 
  • primenu jedinstvenih, globalnih standarda u lancima snabdevanja (za identifikaciju, elektronsku razmenu podataka i globalnu sinhronizaciju podataka). 

Ovaj članak nema za cilj objašnjenje svake od ovih aktivnosti i strategija. Namera je da se ukaže da se njihovom primenom kroz saradnju poslovnih partnera u lancu snabdevanja utiče na optimizaciju poslovanja, unapređenje kvaliteta i optimizaciju kvantiteta ponude, smanjenje troškova kao i da se pruža bolji odgovor na zahteve kupaca. Osnovne koristi S jedne strane, primenom strategija ECR-a, potrošaču će se ponuditi širi izbor uz veću pogodnost kupovine, svežiji proizvodi, smanjena mogućnost nedostatka robe i sl. S druge strane, dobavljači i maloprodaja imaće pred sobom zadovoljnijeg kupca tj. lojalnijeg potrošača. Naime, uz pomoć boljih informacija sa tržišta, unapređenim međusobnim odnosima, zajedničkim planiranjem, pružiće potrošaču ono što on traži bez suvišnih zaliha. Primenom jedinstvenih standarda u međusobnoj komunikaciji ubrzaće se posao i smanjiti greške i troškovi. GS1 i ECR Efikasna saradnja zahteva da učesnici u lancu „govore istim poslovnim jezikom“ tj. da koriste iste standarde. Kako standarde za globalne lance snabdevanja (standardi za identifikaciju i označavanje proizvoda i logističkih jedinica, standardi za elektronsku razmenu i sinhronizaciju podataka) razvijaju GS1 organizacije, to je razumljivo zašto su upravo one bile glavni pokretači nacionalnih ECR inicijativa. Tako je, kao i u većini zemalja, i u okviru naše asocijacije pokrenuta ova inicijativa koja je rezultirala osnivanjem ECR Srbija u okviru GS1 Srbija. Višestruka korist koju možete imati primenom ECR principa zahteva i Vaše učešće. Zato Vas pozivamo da nam se priključite i učlanite u ECR Srbija.

Нема коментара:

Постави коментар

Хвала за коментар

GS1 Srbija - Пословно удружење - бар кодови: Poverenje počinje sa GS1 Cloudom

GS1 Srbija - Пословно удружење - бар кодови: Poverenje počinje sa GS1 Cloudom : Danas, više nego ikada ranije, potrošači očekuju jednostavan...