Branislava Mitić
Vođa tima za identifikaciju u GS1 Srbija
Kao i u
ostalim, tako i u oblasti zdravstva sve više dolazi do izražaja potreba
preispitivanja vođenja poslovanja i eliminisanja neproduktivnih,
nepotrebnih i zastarelih procesa. Izgubljeni kartoni, pogrešna
identifikacija, loša organizacija izdavanja lekova i dr. apsolutno
moraju biti prevaziđeni i zahtevaju unapređenje administrativnih i
logističkih procesa. Ovaj članak nema za cilj da zalazi u tehnička
rešenja, već da uz pomoć brojčanih pokazatelja i primera iz prakse ukaže
na važnost unapređenja rada i primene novih tehnologija.
Nužnost obezbeđenja 5 prava
pacijenata
Jedan
od osnovnih postulata u radu zdravstvenih ustanova vezan za bezbednost
pacijenata je pružiti
pravi
lek, za pravog pacijenta, u pravo vreme, u pravoj dozi, na pravi način.
Međutim, u bolnicama se tzv. medicinske
greške sa štetnim ishodom dešavaju veoma često i privlače značajnu
pažnju medija. Posledice mogu biti: dodatni tretmani, privremena ili
trajna onesposobljenost a, u ekstremnim slučajevima, i smrtni ishod.
Studije iz različitih zemalja indikuju da štetni efekti od medicinskih grešaka predstavljaju značajan problem zdravstva u celom svetu.
-
Podaci Ministarstva zdravlja Novog Zelanda obelodanjuju da je svake godine oko 5.000 pacijenata bilo izloženo nekoj od medicinskih grešaka. Prosečno, 150 pacijenata umre, preko 400 ostaje trajno nesposobno a blizu 3.500 je onesposobljeno na period do godine dana.
-
U SAD-u medicinske greške u bolnicama, koje se mogu sprečiti, rezultiraju smrću do 98.000 pacijenata. Kako je tamo uobičajena praksa da oštećene strane i rodbina svoja prava traže na sudu, to ovaj sektor svake godine košta od 138 do 192 milijarde USD.
-
U Velikoj Britaniji je izračunato da približno 60 pacijenata svakog dana umre u bolnicama zbog grešaka u davanju lekova. Troškovi produženog lečenja pacijenata, kao posledice grešaka, godišnje iznose oko 2 milijarde GBP.
Istraživanja u razvijenim zemljama pokazuju da su
tamo medicinske greške ređe rezultat profesionalnih grešaka. One su, pre
svega, posledica necelishodnih, komplikovanih i kompleksnih sistema rada
u zdravstvenim ustanovama. Ovakve greške mogu nastati u okviru
celokupnog sistema od pogrešne identifikacije pacijenata do grešaka u
raspodeli lekova.
Šta nam može pomoći da se prevaziđu neki
od problema?
Primena standarda za automatsku identifikaciju i obuhvatanje podataka (AIDC) pre svega pomaže rešavanju pitanja Pravi lek i Pravi pacijent.
Ako uzmemo primer trgovine širom sveta, poznato je da ona nekoliko decenija unazad koristi prednosti od primene ovih standarda i tehnologije. Skeniranjem bar koda automatski se beleže određene informacije vezano za pravi proizvod, vrši se ažuriranje stanja, olakšava se praćenje i kontrola. Međutim, iako postoje podaci o značajnim prednostima od njihove primene, manje od 10% bolnica u svetu koristi automatsku identifikaciju i obuhvatanje podataka u sistemu do pružanja usluge samom pacijentu. Tako se npr., ne uviđajući prednosti koje se ostvaruju u drugim oblastima, još uvek mnogo zdravstvenih ustanova oslanja na ručne provere u davanju lekova.
-
Bolnica Gerle Ziekenhuizen, Apeldoorn, Holandija, uvođenjem skeniranja lekova koji se izdaju pacijentima smanjila je greške u ovom poslu za 74%;
-
Chelsea & Westminster Healthcare NHS Trust, UK, uvela je sistem robotizovanog izdavanja lekova čime je bolnica smanjila greške za 67%;
Navedimo i veoma interesantan
primer upotrebe sistema u Urgentnom centru Univerzitetske bolnice u
Utrehtu, Holandija. Bez obzira na izvanrednu opremljenost bolnice i
profesionalizam osoblja, u slučaju većih nesreća i istovremenog dolaska
velikog broja povređenih nastaju haotične situacije. Koliko pacijenata
je stiglo, gde se ko nalazi, koji je slučaj hitniji, kako brzo i lako
prenositi tačne informacije drugim odeljenjima? Da bi se osiguralo brzo
i tačno dobijanje podataka i minimizirala mogućnost grešaka, bolnica
koristi GS1 identifikatore GTIN i lokacijske brojeve, kao i sistem
aplikacionih identifikatora i bar-kod simbologije GS1-128.
Po prijemu povređenog lica, neophodno je
uz pomoć bar koda izvršiti označavanje pacijenta, hitnost tretmana i
lokaciju gde se ta osoba upućuje. Naime, pacijent dobija narukvicu sa
bar kodom koji ga identifikuje za vreme trajanja njegovog tretmana.
Ovaj
broj dobija i pacijentov dosije u koji će se unositi svi relevantni
podaci vezani za pacijenta i tretman: vrsta povrede, hitnost tretmana,
treman, kao i lokacije kretanja unutar bolnice (rendgen kabinet,
operaciona sala, mesto kreveta). Informacije kao što su ime, godine,
adresa i sl. mogu se uneti kasnije ako to zahteva hitnost tretmana.
Lekar na prijemnom odelenju daje početnu dijagnozu,
skenira kodove sa tabele na zidu koji predstavljaju medicinske
indikacije (npr. trbušno krvarenje, otvoreni prelom butne kosti,
opekotine i dr.), zatim kodove za identifikaciju hitnosti pružanja
pomoći (značajno ako istovremeno pristigne veliki broj povređenih) kao i
one koji se odnose na odeljenja bolnice gde pacijenta treba uputiti.
Kako su informacije ubačene u bazu podataka, to su
one istovremeno dostupne svim odelenjima što im omogućuje da se mobilišu
da prime najavljene pacijente i pruže im potrebnu pomoć. Uprava takođe
može momentalno da reaguje i obezbedi dodatni personal, zalihe, dodatni
broj obroka, da oslobodi dodatne kapacitete i dr. Kada pacijent završi
sa tretmanom na jednom mestu i prebacuje se na tretman na drugo, skenira
se lokacijski broj mesta na koje se upućuje. Pošto stigne na krajnje
odredišno mesto skenira se kod na njegovoj narukvici i lokacijski broj
odredišta.
Sistem je pogodan i za primenu u praćenju
uzoraka za laboratorijsko ispitivanje kada se npr. u bazu unosi
identifikacioni broj pacijenta, broj uzorka, zatim datum uzimanja
uzorka, zahtevan datum obrade uzorka, broj laboratorijske opreme kojom
se vrši testiranje i broj laboratorije, gde svakom od ovih podataka
prethodi odgovarajući GS1 aplikacioni identifikator.
I, naravno pri davanju terapije, medicinski radnik
skenira svoj identifikacioni kod, kod leka i kod pacijenta.
Primenom ovakvog sistema za 25% je brži prijem pacijenata i pravi se 25%
manje grešaka pri registraciji.
Bolja je organizacija rada, manji su troškovi, i što je i najvažnije,
nema zamene i grešaka
A kod nas?
Podsetimo da je i kod nas, u okviru primarne zdravstvene zaštite
otpočelo uvođenje sistema
kodiranja i automatske identifikacije. Naime, u okviru više domova
zdravlja u Srbiji na lekarskim receptima štampa se i GS1 DataMatrix
simbol koji kodira sve podatke unete u recept uključujući i
identifikaciju pacijenta i šifru prepisanog leka. Skeniranjem koda u
apoteci, automatski se, bez ukucavanja, podaci unose u sistem. Unos
podataka je ubrzan a omogućena je kontrola šta je izdato kom pacijentu.
Takođe, jedna privatna klinika u Beogradu, uvela je
kodiranje pacijenata (uz upotrebu GLN) i usluga (GTIN). Za lekove koji
su već označeni GTIN-om, interno se štapaju etikete na kojima su
kodirani broj serije i rok upotrebljivosti, koje se lepe na odgovarajući
smeštajni prostor. Ovim se, po datim pokazateljima, olakšava praćenje
stanja i izdavanja lekova pacijentima. Planira se da se u narednom
periodu otpočne i sa označavanjem osoblja i laboratorijskih uzoraka.
Нема коментара:
Постави коментар
Хвала за коментар