mr Aleksandra Ćirić
Viši stručni saradnik u GS1 Srbija
Nepouzdano i neefikasno upravljanje podacima u lancu snabdevanja
zdravstvenog sektora utiče na sigurnost pacijenata i za posledicu ima
povećanje troškova proizvodnje, distribucije i pružanja zdravstvenih
usluga.
GS1 Globalna mreža za sinhronizaciju podataka (GDSN) smanjuje greške
nastale u podacima tako što eliminiše čovekovu intervenciju i potrebu
održavanja većeg broja kataloga.
Primena standardizovane globalne sinhronizacije podataka kroz GDSN,
pokazala je značaj postojeće infrastrukture i standarda, i što je još
važnije, korist od primene i kod trgovca i kod prooizvođača.
Zdravstveni sektor takođe može imati koristi od Globalne mreže za
sinhronizaciju podataka.
Šta je GDSN?
Globalna mreža za sinhronizaciju podataka (GDSN) je koncept uspostavljen
u saradnji sa proizvođačima i trgovcima i predstavlja
mrežu sertifikovanih
pulova podataka i Globalnog registra (GS1 Globalni registar) između
kojih se vrši razmena informacija.
GDSN sertifikovani pulovi podataka služe kao
elektronski katalozi za
informacije o proizvodima i lokacijama, a na osnovu upotrebe
identifikacionih ključeva (Globalnog broja trgovinske jedinice -
GTIN i Globalnog lokacijskog broja -
GLN). Elektronski katalozi obezbeđuju korisnicima centralno mesto za
čuvanje i upravljanje informacijama u lancu snabdevanja koje su potrebne
za rad njihovih sistema i operacija. Elektronski katalozi obezbeđuju
jednu tačku pristupa GDSN
i Globalnom registru.
Elektronski katalozi takođe obezbeđuju poverljivost korisničkih
informacija, pravilno definisanje i formatiranje svih informacija i
upravljaju komunikacijom između partnera. Elektronski katalog može biti
pri GS1 nacionalnoj organizaciji ili pri nekom od provajdera.
Globalni registar služi kao
„informativni direktorijum“ u mreži tako što identifikuje gde se
drže informacije i omogućava jedinstveno registrovanje artikala i
partnera. U GS1 Globalnom
registru se nalazi informacija o lokaciji elektronskog kataloga svakog
pojedinačnog GTIN i GLN u GDSN. Na taj način GDSN zna gde se može
pronaći informacija o GTIN i GLN.
GDSN je pokrenut 2004. godine, a broj učesnika je povećan sa 200, u 2005.
godini na 17.000, u avgustu 2008., uključujući vodeće kompanije iz
sektora maloprodaje poput Ahold, Carrefour, Metro, Wal-Mart i Wegmans i
vodeće kompanije proizvođače kao što su 3M, Coca-Cola, Johnson &
Johnson, P & G i Unilever.
U GS1 Globalnom registru registrovano je više od 3 miliona GTIN (oktobar
2008.). Trenutno postoji 23 sertifikovana GDSN pula podataka koji
podržavaju globalnu sinhronizaciju podataka u više od 50 zemalja širom
sveta.
U vezi sa GDSN, urađeno je nekoliko studija koje su izmerile korist za
sve partnere.
Za maloprodavce, na primer, postupak naručivanja i poslovi administracije
efikasniji su za 50%; slučajevi ne prihvatanja kupona kod izlaznog
čekiranja smanjeni su za 40%; olakšano je upravljanje podacima za 30%,
dostupnost proizvoda je poboljšana,tj.slučajevi kada proizvod nedostaje
na zalihama smanjeni su sa 8% na 3%.
Za proizvođače, na primer, vreme koje je potrebno da se proizvod nađe na
polici smanjeno je u proseku za 2 do šest nedelja; postupak naručivanja
i poslovi administracije efikasniji su za 67%; problemi u vezi sa
podacima o proizvodu u procesu prodaje, smanjeni su u proseku sa 25% na
55%.
Kako
funkcioniše GDSN?
GS1 identifikacioni ključevi (Globalni broj trgovinske jedinice - GTIN i
Globalni lokacijski broj - GLN) predstavljaju
osnovu za identifikaciju
proizvoda i učesnika u GDSN.
GDSN sadrži 24 obavezna atributa
za proizvode koji se moraju definisati prilikom registracije u GS1
Globalnom registru. Deset obaveznih atributa imaju vrednost DA/NE, a
ostali su u vezi sa statusom proizvoda, datumima ili su automatski
generisani.
Ostali standardni atributi proizvoda su po izboru partnera. U svakoj
oblasti se takođe mogu definisati atributi koji su obavezni ili opcioni
na bazi specifičnosti poslovnih zahteva unutar te oblasti.
GDSN radni tim za zdravstvo definisao je 228 zahteva za unos podataka
koji su podržani trenutnim GDSN standardom. Dok se radi na dodatnim
standardima za GDSN, osnovni zahtevi za unos podataka moraju da
zadovolje postojeće atribute.
Kada se identifikatori i atributi jednom definišu, proizvođači
„skladište“ svoje identifikatore (GTIN i GLN) sa odgovarajućom
informacijom u sertifikovani elektronski katalog (prikupljanje
podataka). Elektronski katalog proverava sve informacije kako bi iste
bile ispravno definisane i formatizovane (tzv. validacija), zatim
registruje odgovarajući GTIN i GLN u GS1 Globalni registar (tzv.
registracija).
Pružanje informacija
GDSN obezbeđuje kontrolisani sistem poruka za učesnike koji razmenjuje
informacije o proizvodima; GDSN sertifikovani elektronski katalozi
obezbeđuju poverljivost informacija dobijenih od proizvođača. Kroz
elektronske kataloge, primaoci informacija šalju „nalog za pretplatu“ da
bi primili informaciju od proizvođača, a koju je odobrio proizvođač.
Primalac podatka šalje potvrdu proizvođaču o prijemu iste.
GDSN sertifikovani elektronski kazalozi upravljaju pretplatama svojih
korisnika i procesom razmene informacija između svakog pojedinog
elektronskog kataloga upotrebom Globalnog registra radi dobijanja
informacije o lokaciji svakog elektronskog kataloga.
Projekti GDSN i mogućnosti primene u oblasti zdravstva
Nacionalni GDSN projekti u SAD i Australiji već su demonstrirali da GDSN
može zadovoljiti minimalne kriterijume neophodne u oblasti zdravstva na
nacionalnom nivou. Da bi se obezbedila laka primena GDSN van nacionalnih
granica, GS1 Healthcare je napravio pilot projekat na globalnom nivou.
Inače, GS1 Healthcare je globalna, na dobrovoljnoj bazi osnovana radna
grupa koja okuplja učesnike iz zdravstvenog sektora s ciljem da primeni
globalne standarde u lancu snabdevanja u oblasti zdravstva. GDSN
Healthcare radni tim radi na standardima koji će zdravstvenoj industriji
omogućiti rad u GDSN.
U pilot projektu koji je postavljen u Australiji, na primer, među
učesnicima razmenjeno je više od 2500 GTIN. Projekat je jasno
demonstrirao infrastrukturu za razmenu podataka između elektronskih
kataloga van nacionalnih granica i omogućio sinhronizaciju duž celog
lanca snabdevanja (proizvođač, distributer, bolnica). Učesnici projekta
uočili su manje izmene na tržištu SAD u odnosu na međunarodno, ukazujući
da se rešenja mogu prenositi i proširivati.
Drugi važan zaključak je da postoji potreba da se na globalnom nivou
postigne saglasnost oko korišćenja atributa. Primena je lakša kada
postoji usaglašenost o obaveznim atributima za jedinice iz oblasti
zdravstva.
Postoje mnogi sistemi u zdravstvenim kompanijama
koji koriste i oslanjaju se na informacije o proizvodima i partnerima.
Iako postoji mnogo sistema koji koriste iste informacije o proizvodima i
učesnicima,
ne postoji centralna baza podataka
koja „skladišti“ sve te informacije i obezbeđuje njihovu tačnost i
ažurnost.
Umesto toga, svaki sistem koristi svoje sopstvene baze podataka. Kao
rezultat toga, ne postoji metoda koja će da obezbedi da informacije o
proizvodima i partnerima koje se koriste u jednom sistemu budu iste kao
informacije koje se koriste u drugom. Kad god proizvođač ažurira ili
menja neki svoj proizvod ili informaciju o lokacijskom broju, svi
različiti sistemi i baze podataka se oslanjaju na to da se informacija
mora ažurirati pojedinačno. Na žalost, takav pristup upravljanju
podacima je nepouzdan, stvara dodatne troškove
i utiče na sigurnost pacijanata. Upotreba netačnih informacija u
lancu snabdevanja košta zdravstveni sektor milijarde na godišnjem nivou.
Razmotrimo sledeće podatke u SAD:
-
Lanac snabdevanja u oblasti zdravstva potroši 24 - 30 % vremena u administrativnim poslovima na raščišćavanju podataka i ispravljanju grešaka - što zdravstveni sektor košta 2 - 5 $ milijardi godišnje.
-
Iako se informacije o bolničkim proizvodima konstantno ažuriraju, sistemi kod 30 % partnera su netačni. Kao rezultat imamo da se mnogi kupci „snabdevaju“ zastarelim informacijama – ispravka svake pogrešno poslate informacije košta 60 – 80 $.
-
60% svih generisanih faktura u lancu snabdevanja u oblasti zdravstva ima grešku - svaka ispravka greške košta od 40 - 400
-
Pogrešni podaci povećavaju troškove u lancu snabdevanja za 3 -5 %.
Studija o lancu snabdevanja u farmaciji, koja je izvedena u Australiji
2007. godine dala je poređenje između podataka koje su imali proizvođači
sa podacima u bolničkom farmaceutskom sistemu. Podaci proizvođača uzeti
su iz Nacionalnog kataloga proizvoda. Poređenje je urađeno na ukupno 384
artikala. Samo 97 njih (ili 25%) je postojalo u bolničko farmaceutskom
sistemu. Od tih 97, daljom analizom ključnih atributa, pokazano je da
postoje značajne razlike između podataka koje su imali proizvođači u
svom sistemu i podataka koji su bili dostupni u bolničkim farmaceutskim
aplikacijama. Neke razlike su bile posebno interesantne, na primer,
laksativ, kod proizvođača, bio je klasifikovan kao multivitamin u
bolničko farmaceutskom sistemu. U drugom primeru, podaci proizvođača
ukazivali su da je određena jedinica bila pojedinačni komad, dok je ta
ista jedinica u bolničko farmaceutskoj aplikaciji bila predstavljena kao
pakovanje od 18 komada. Ovi rezultati ističu da zaposleni u
farmaciji koji rade u nabavci, donose odluke bez kompletnih i
tačnih informacija i stvaraju velike troškove za oba partnera.
S druge strane, odeljenje za zdravstvo pri vladi Australije procenilo je
da trošak katalogizacije nove jedinice u bolničkom sistemu iznosi 47
AUS$. Prema tome, standardan bolnički sistem u Australiji, koji sadrži u
proseku 10.000 jedinica, koštao bi 470.000 AUS$ i uzeo više od 10.000
radnih časova (jedna osoba puno radno vreme sledećih 5 godina) za
popunjavanje osnovnih podataka, isključujući vreme koje je potrebno za
održavanje sistema. Procenjeno je da 24 % vremena za vođenje bolničke
administracije u nabavci se potroši na raščišćavanje podataka i
ispravljanje grešaka.
Proizvođači takođe investiraju mnogo vremena u raščišćavanje podataka,
ispravljanje grešaka i poravnanja primljenih narudžbenica koje imaju
neispravne informacije, pogrešne identifikatore i opise ili čak
zastarele proizvode. Jedan proizvođač je procenio da 47 % cenovnih
grešaka u narudžbenicama nastaje iz grešaka javnih bolničkih podataka, a
koje ih koštaju 40.000 AUS$
godišnje. Slično tome, 50 % svih grešaka u podacima (jedinična
identifikacija i jedinična mera), takođe nastaju iz grešaka bolničkih
sistema, a koštaju ih dodatnih 50.000 AUS$ godišnje.
Prema tome, kao što smo konstatovali na početku ovog izlaganja,
nepouzdano i neefikasno upravljanje podacima u lancu snabdevanja
zdravstvenog sektora utiče pre svega, na sigurnost pacijenata, a zatim
dovodi do povećanja troškova u radu proizvođača, distributera i
pružalaca zdravstvenih usluga.
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиDa li u Srbiji ili okolini postoji GDSN pul i kako da mu pristupim i koliko to košta
ОдговориИзбришиGDSN pul, kada je reč o našem okruženju, postoji u Hrvatskoj, Mađarskoj, Austriji...Da bi ste mu pristupili prethodno morate postati član GS1 sistema odnosno GS1 asocijacije Srbije ili neke druge zemlje. Informacije o načinu i cenama učlanjenja u asocijaciju GS1 Srbija možete dobiti na telefon +381 11 31 32 31 2, svakog radnog dana od 08.00-15.00 h. Za bliže informacije o načinu i cenama pristupanja GDSN-u, možemo vas uputiti na jedan od navedenih, GS1 Hrvatska, tel: +385 1 48 95 000 ili info@gs1hr.org
ОдговориИзбришиI used to be able to find good information from your articles.
ОдговориИзбришиAlso visit my website ... locate the object
Hi there to every one, the contents existing at this web page are in fact remarkable for people experience,
ОдговориИзбришиwell, keep up the nice work fellows.
Have a look at my weblog: canine cataracts